Onze eerste volledige dag bij Swarga

10 oktober 2017 - Bhaktapur, Nepal

Dinsdag 10 oktober

Rond 08.00uur staan we op. We maken ons klaar en ontbijten en dan lopen we naar Swarga.

We worden al weer enthousiast ontvangen door de kinderen. De kinderen die al klaar zijn wachten in de ruimte waar later vaak huiswerk wordt gemaakt. Ze zijn enthousiast om ons weer te zien. Ook hier kunnen we gelijk weer zien hoe de kinderen voor elkaar zorgen. Een jongen heeft z’n tand door z’n lip en een ander kindje roept de begeleiding. Het lijkt echt een grote familie.

We kijken er naar uit om een volledige dag mee te draaien op de daycare. Iedereen verzamelt in de daycare ruimte en om 10.00uur wordt de dag geopend. We zitten weer op kussens in een kring. Er wordt goedemorgen gezegd met elkaar, ook dit gaat weer in het Engels en het volkslied van Nepal wordt gezongen. Daarna mag een kindje weer in het Engels aan ons uitleggen wat we gaan doen vandaag. Als eerst staat er op de planning dat er een spel wordt gespeeld. We gaan de missing game spelen. De begeleidster verzameld een aantal voorwerpen. Als eerst worden alle voorwerpen doorgenomen, daarna doet iedereen zijn ogen dicht en haalt de begeleidster een aantal voorwerpen weg. De kinderen moeten daarna raden welke voorwerpen er weg zijn. Het lijkt heel simpel, maar dit is een erg goed spel voor het geheugen. Het gaat erg leuk en er wordt veel gelachen. Ieder kind krijgt een keer de beurt en er wordt de tijd gegeven om het antwoord te zeggen.

Na het spel is het tijd voor individuele activiteiten. Een van de begeleidsters laat ons zien dat ze voor elk kind een aantal doelen hebben, hier wordt dagelijks aan gewerkt. Het ziet er naar uit dat ze dit goed op orde hebben. Er is een dagprogramma en ook de individuele doelen zijn duidelijk. Elk kind weet ook duidelijk wat de bedoeling is. Dit is erg goed om te zien.

Beide ondernemen we een aantal activiteiten met de kinderen. Vin doet een spelletje met een van de kinderen waarbij ze plaatjes van dieren moet matchen. Het is trouwens grappig om te zien dat hier ook Nederlandse spelletjes in de kast staan. Deze zijn waarschijnlijk eerder door bijv. Ria of andere vrijwilligers meegenomen. Ik help een jongen met een lego puzzel en een meisje naast me maakt reken sommen. Twee kinderen gaan in een statafel. Dit is een tafelblad waar het kind voor kan staan en wordt daarbij ondersteund met banden. Dit is goed voor de houding. De statafels zijn erg versleten, net als de rolstoelen, maar het werkt allemaal nog en ik denk dat dat hier het belangrijkste is. Een van de kinderen speelt met klei, het andere kind maakt een oefening op een laptop met een groot toetsenbord waar ze woorden mee kan typen. Ook krijgt een van de kinderen nu individuele fysiotherapie.

Er is veel variatie om de kinderen aan te bieden gericht op de persoonlijke doelen. Het is vooral dat de materialen erg verouderd en soms kapot zijn. Op het eerste oog is er zeker een goede planning en zit het hm meer in de materialen. Het valt ons bijvoorbeeld op dat er maar weinig (kleur)potloden, stiften, pennen enz. zijn. Het komt dus goed uit dat we dit als cadeautjes bij ons hebben! Ook hebben we nog schriftjes, schmink, bellenblaas, massageolie, dekentjes en natuurlijk de BIM spullen. Gedurende de week gaan we deze aan de kinderen geven en zullen we ook de BIM activiteit introduceren.

Er is even een time out moment, waarbij de kinderen hun werkje mogen laten liggen en even een break krijgen. Er wordt een grote tas met knuffels omgekeerd waar de kinderen mee mogen spelen. Vincent speelt met de kinderen, terwijl ik het meisje die reken sommen maakt, nog even help. Ze wil geen time out en ze wil graag nog wat sommen maken. Al snel klinkt er een luid gejoel. Er wordt gestoeid en gespeeld met de knuffels, de kinderen genieten er zichtbaar van. Een van de jongetjes blijft bijna in de slappe lach als Vin hem kietelt. Ze genieten duidelijk van de aandacht en de grapjes. Ze trekken ook van alles uit de kast om aan ons te laten zien.

Na de time out wordt er nog even gewerkt en om 13.00uur gaan we weer lunchen. Na de lunch staat er creativiteit op de planning. Een van de begeleiders vraagt of wij een idee hebben. Doordat de materialen beperkt zijn, stelt Vincent voor om vlinders te knutselen. Hij vouwt een blaadje dubbel knipt een halve vlinder uit en vouwt het open, waardoor er een hele vlinder ontstaat. Iets wat voor ons een hele simpele activiteit is, vinden ze hier helemaal geweldig. De begeleidsters vragen of we ze de komende tijd wat creatieve activiteiten willen leren. De kinderen vinden het ook erg leuk.

Om 15.00uur is de daycare off en gaat iedereen weer terug naar het huis. Wij gaan weer even naar het koffie tentje voor een bakkie. De jongen herkent ons inmiddels al, dat is erg leuk. We zitten graag bij dat koffietentje. Het zit op een soort t-splitsing en we kunnen onze ogen er uit kijken, zo kwam er gister een soort  profesorisch gebouwde tractor langs en ook zagen we een bijzondere geit voorbij komen. De jongen van het koffietentje noemde het een tempel geit. Hij had grote hoorns en baande zich daarmee een weg door de menigte. Het was duidelijk dat mensen er liever met een bocht om heen lopen en met een arrogante houding liep het beest door de straat. Vandaag zagen we voor het eerst een koe voorbij komen, deze hadden we nog niet eerder gezien in Bhaktapur. Het is ook een fijn plekje om de dag even na te bespreken. Onze eerste indruk is, dat het allemaal best goed georganiseerd lijkt, het zit hem denk ik meer in het ontbreken van materialen. Zo was er bij het knutselen bijvoorbeeld geen lijm, weinig papier en een klein pakje wasco wat gedeeld moet worden. De begeleidsters gaven aan dat er qua kennis op creatief gebied nog een hoop geleerd kan worden. Een dingetje wat ons opviel was dat ze de kinderen hielpen met het afkleuren van de vlinder, zodat uiteindelijk elke vlinder volledig was ingekleurd. Daar is natuurlijk niets verkeerds aan, maar het kan hierbij ook gaan om het actief bezig zijn, ipv het eindresultaat. Ieder eindresultaat mag op het kunnen van het kind zijn. We vinden het leuk en interessant om hierin mee te kunnen denken. Ook kijken we er enorm naar uit om de BIM activiteit te introduceren waarbij de focus ligt op het ervaren van het lichaam en het maken van lichamelijk contact. We denken dat het bij deze kinderen een zeer gepaste activiteit kan zijn.

Na ons bakkie koffie gaan we naar Pottery square. Dit is een pleintje waar nog op de ouderwetse manier potten en andere souvenirs worden gemaakt. We zien een man druk bezig een pottenbakkerswiel en maakt het ene schaaltje na het andere. We raken aan de praat met hem en hij verteld dat hij zo’n 400 schaaltjes op een dag kan maken. Naast de schaaltjes maakt hij nog vele andere mooie kunstwerken. We hebben een tijdje met hem zitten praten en hij laat ons zien hoe het allemaal werkt. We hebben een mooi kannetje en een olifanten beeld bij hem gekocht. Hij was ons reuze dankbaar en toen hij hoorde dat we bij Swarga werkte wilde hij ons korting geven en gaf ons nog een kopje cadeau.

We gaan terug naar de kamer, waar we onze bevindingen opschrijven in een schriftje en wat creatieve ideeën verzamelen voor de begeleidsters. We willen ook graag verder onderzoeken waar ze mee geholpen kunnen zijn, maar daar hebben we gelukkig ook nog even de tijd voor. Ook oefenen we de namen nog even want ze heten hier niet allemaal Klaas en Piet enzo..

Zo ik ben weer bij met de blog :)

Vanavond gaan we wat eten met de Noorse gasten en morgen gaan we weer naar Swarga! Op woensdag staat er “ outing day”  op de planning, wat inhoud dat ze dan met elkaar op stap gaan. We zijn reuze benieuwd!

Veel liefs xx

1. Thea:
    10 oktober 2017
    Wat geweldig leuk om over al jullie belevenissen te lezen. Nog een fijne tijd daar! Lieve groetjes
  2. Tom en Jacqueline:
    10 oktober 2017
    Wat leuk dat de kinderen blij zijn om jullie te zien.
    Ben benieuwd wat de planning voor woensdag is.
  3. Anne:
    10 oktober 2017
    Wat een mooi verhaal weer! Ik ga de missing game ook bij ons op de groep uitproberen, ik denk dat sommige dat heel leuk vinden! Ga er van genieten!! Liefs!
  4. Cerilla:
    10 oktober 2017
    Ow jee, een "outing day", klinkt als iets wat jou op de buik geschreven staat. Ik zie jullie al allemaal in/aan/op het gammele busje hangen. Kijk nu al uit naar morgen!
  5. Cheryl:
    11 oktober 2017
    Super leuk om op de hoogte te blijven van al jullie leuke avonturen. Veel plezier bij de outing day :)
    Liefs
  6. Leny dijkshoorn:
    11 oktober 2017
    Ik ben zo blij met jullie verhalen! Pas ook goed op je zelf!!!!!
    Leny
  7. Marja:
    11 oktober 2017
    Wat is het daar prachtig😃Rotsen water, bekende vlaggetjes. Weinig auto's. Ik zag ook Engelse tekst. Best wel touristisch. Leuke video's foto's en uitgebreide verslag. Jammer dat er weinig crea materiaal is. Misschien kunnen wij daarin iets betekenen? Ik geniet hier echt van. Jullie nog meer😉. Op naar volgende belevenissen❤️🌈🍀