Eerste dag van de trekking

4 oktober 2017 - Tikhedhungga, Nepal

Woensdag 4 oktober

Goedemorgen!

Om 08.00uur ging de wekker. We friste ons op en maakte onze tassen in orde. We dachten dat het hier wat rustiger was qua geluiden, maar ook hier zijn onze dierlijke vrienden erg aanwezig op de vroege morgen. We keken nog even naar het uitzicht en we konden weer toppen van de bergen zien. Het is zo bijzonder om van die besneeuwde bergtoppen te zien! Ook zagen we grote roofvogels vliegen. We gingen naar beneden en we checkte nog even hoelaat de taxi zou komen. Die zou inderdaad om 10.00 uur komen dus we hadden nog alle tijd om rustig te ontbijten.

Er was yoghurt en fruit, dus ik was helemaal in m'n nopjes! Tijdens het ontbijt hebben we Kat nog even gezien. Na het ontbijt wachten we in de lobby en vragen of we wat spullen achter kunnen laten. Dit kan, de man achter de balie geeft aan dat Krishna nog gebeld heeft. Vincent belt via het hotel terug. Krishna geeft aan dat de porter zich heeft moeten afmelden. Hij zou onze tassen dragen tijdens de trekking, maar dit moeten we nu zelf doen. We gaan het allemaal wel meemaken! Om 10.00 uur werden we opgehaald door de taxi.

Het was een mooie taxi. De taxi chauffeur was een aardige, rustige man. De taxi brengt ons naar Nayapul, waar we onze gids zullen ontmoeten en zullen starten met de eerste wandeling. De rit naar Nayapul duurt ongeveer een uur / anderhalf uur rijden. De weg is sommige delen heel slecht waardoor het heel hobbelig is. De wegen zijn niet alleen zo slecht door de aardbeving. In heel Nepal zijn de wegen erg slecht. Er missen soms hele stukken asfalt en dit wordt dan opgevuld met zand, aarde of stenen. Als het regent stroomt dit vaak weer weg. Ook zijn er soms delen waar helemaal geen asfalt is, het is dan enkel een hobbelige zandweg. De taxi chauffeur vertelde ons dat de overheid geen geld steekt in het onderhouden en repareren van de wegen.

In de stad zien we veel koeien en waterbuffels. In Bhaktapur stad hebben we ze eigenlijk niet gezien. De koeien lopen echt overal, we zien ook koeien op de stoepen liggen of pal voor een winkel. Ook zien we meerdere koeien die unaniem hadden besloten dat midden op de straat echt de beste plek was voor een middagdutje.
Als we meer over de berg wegen rijden zien we weer veel roofvogels en we hebben ook een aap langs de weg zien lopen.

Als we aankomen in Nayapul, ontmoeten we Sanjeet. Hij is onze privé gids voor de komende dagen. Haha ook dat wisten we niet. Dus het was een leuke verrassing om te horen dat we een privé gids hadden. Ook ontmoeten we twee Belgische mensen, die net terug zijn van de trekking. Ze geven ons nog wat goede tips mee. Zo kochten we allebei een hoed, omdat het erg warm kan zijn onderweg. We zijn nog even naar de wc geweest, hebben ons ingesmeerd en onze schoenen aan getrokken en toen zijn we gestart. We lopen eerst door een klein stadje en kort daarna zagen we al de eerste waterval. In het dal lag een rivier waar kinderen in aan het spelen waren. We liepen door en binnen 5 minuten liep het water al over onze rug! Het was zo warm! We kwamen bij een volgend stadje waar we nog wat water in sloegen en toen gingen we weer door. We liepen langs een brede rivier die erg mooi was! Onderweg vertelde Sanjeet al veel over de bergen. We stopte een stukje verder bij een lunch gelegenheid.

We hebben daar eerst gelucht, zodat we wat energie zouden hebben voor de wandeling en zo konden we ook een beetje kennismaken met Sanjeet. Het is een aardige jongen, iets ouder dan dat wij zijn en hij kan ons veel vertellen over het land en de cultuur.
We zagen ook mannen voorbij komen met hele grote tassen op hun rug, die ze dragen met een band op het voorhoofd. Dit blijken de porters te zijn, mensen die de tassen van trekkers dragen en naar de slaapgelegenheid brengen. We zien porters met twee, soms zelfs drie grote backpacks. We zijn zwaar onder de indruk! Zeker als we zien dat sommige dit op hun slippers doen. Dit is een hele zware baan, maar het schijnt een goed betaalde baan te zijn.

Na de lunch starten we onze wandeling. We gaan eerst nog door een stadje, waar we op een plein heel veel mensen zien. We vragen aan Sanjeet wat daar is en hij verteld dat er iemand is overleden. Er lag een soort brancard van bamboe stokken klaar, waar ze de overledene op zouden dragen.

Al snel lopen we bergopwaarts. Dit is behoorlijk zwaar in de warmte, maar we hebben al prachtig uitzicht over rivieren, watervallen en mooie bomen. We moeten soms ook oversteken over een stroom water. Echt van steentje naar steentje.

We lopen verder bergopwaarts en na het uitzicht op bomen en rivieren zien we op een gegeven moment meer velden, we zien kleine dorpjes, rijstvelden, hangbruggen het is te veel om op te noemen, er is zo veel te zien! Sanjeet verteld ons vanalles over de natuur, de bevolking en de cultuur. We lopen verder en ik heb het gevoel dat ik ergens opsta. Wat blijkt.. De zool van m'n schoen laat los! Het is nu meer een soort zwemflipper. De zool is letterlijk van m'n schoen gevallen! Waarschijnlijk heeft de lijm, door de warmte los gelaten... Gelukkig is de schoen wel dicht, er zit alleen geen profiel meer onder.. Maar ach, dan maar zonder!

We lopen verder en komen door meerdere berg dorpjes. Er zijn hier ook allemaal t-houses (trekkers houses, zoals ze het hier noemen.) Hier kunnen de trekkers overnachten. We komen langs een rivier waar een man aan het vissen is met een groot net. Ook zien we een man met een groep waterbuffels. Verder in onze wandeling valt ook de zool van m'n andere schoen eraf! Het zal eens normaal gaan haha!

Tussen door stoppen we af en toe om wat te drinken en ons opnieuw in te smeren. We moeten op een gegeven moment verder naar boven. Dit gaat flink stijl omhoog en een groot deel zijn een soort stenen trappen. Dit is behoorlijk zwaar. Steeds meer gaat de natuur over in jungle. Dit is erg gaaf om te zien. We hadden nooit gedacht dat we in het echt in de jungle zouden zijn!

Moe maar voldaan komen we bij onze eerste overnachtingsplek aan. We zijn zo bezweet dat we onze kleding wel kunnen uitwringen. We drinken wat en nemen een douche. Er is een douche die we met alle trekkers moeten delen. Het is gelukkig even rustig dus dat komt goed uit. We krijgen een handdoek om te delen. Op zich niet erg, maar het was zo'n handdoek die eigenlijk niet echt afdroogd.. Toch een beetje opgefrist en wel brachten we onze spullen naar de kamer. Sanjeet had al gezegd dat het erg simpel zou zijn. De kamer was een hokje met twee bedden en een tafeltje. Het was net een caravan haha! Nouja.. Een caravan is nog veel luxer! Het toilet en de douche zijn beneden, deze delen we met de andere trekkers. Alles is klam en schimmelig, we denken dat dit komt door de hoge luchtvochtigheid hier. Maar hoe primitief het ook is. We zitten midden in de jungle en we hebben dan ook een geweldig uitzicht!

Buiten spelen kinderen en volwassenen een spel op een grote tafel. Het is een spel met fiches. Het lijkt een beetje op poolen. In elke hoek zit een gat. Er zijn rode, witte en zwarte fiches. Er is een rood fiche dat groter is dan de rest. Hiermee speel je en tik je of een wit of een zwart fiche weg. Ben je met z'n 2e mag je alles spelen. Ben je met z'n 4e dan is er een zwart team en een wit team. Wie als eerste z'n fiches wegspeelt, heeft gewonnen.

Vincent speelt ook nog even met ze mee en ik rust wat uit en schrijf m'n blog. Daarna hebben we dal bhat gegeten en nog even met Sanjeet zitten kletsen.
We hadden onze kleding buiten te drogen gehangen, maar door de hoge luchtvochtigheid is het klamer dan het was, dus hebben we het toch maar binnen gehangen in ons hok, het is net kamperen!

Morgen gaat om 05.45uur de wekker, dus we gaan vroeg slapen.

1. Tom en Jacqueline:
    9 oktober 2017
    Jeetje wat maken jullie een hoop mee.
    Heb je nou nog anderen schoenen.
    Het is heel leuk om jullie verhalen te lezen
  2. Karin:
    9 oktober 2017
    Hihi, wat kun jij toch leuk vertellen. Je ziet het gewoon soms voor je. Ik ben erg benieuwd naar de foto's en de filmpjes en natuurlijk naar de rest van de verhalen.Liefs van ons
  3. Je opa:
    9 oktober 2017
    Wat een belevenissen allemaal en dat op die schoenen!Ik heb bewondering voor jullie.
  4. Marjorie:
    9 oktober 2017
    Wat én belevenissen allemaal, geweldig.. Je moet zeker nieuwe schoenen kopen Christa..
    Have a Wonderful time, great to read your blog. I look forward to it.....
    Take care.....
  5. Cerilla:
    9 oktober 2017
    Hahaha, het zal wel normaal gaan...
    Ik zie je gaan door de jungle met die schoenen!