Vincent naar de kapper en een Tihar festival update

20 oktober 2017 - Bhaktapur, Nepal

Hallo allemaal,

Een heel grappig verhaal wat ik helemaal vergeet te vertellen is dat Vincent hier naar de kapper is geweest! Hij wilde z’n haar al een tijdje laten knippen, want het werd erg lang. Tegenover de supermarkt zit een kapper. Toen we van de week uit de supermarkt liepen, vroeg de man of Vincent misschien geknipt wilde worden.. Ach waarom niet dacht Vin.. In het ergste geval kunnen we zeggen “het groeit wel weer aan...”

De man kwam met een enorme schaar aan zetten en twee kammetjes. Vervolgens ging hij er wild mee aan de slag en ik weet niet hoe hij het voor elkaar kreeg met dat grote ding, maar het was super goed en super strak! In Nederland zouden we een tondeuse gebruiken, maar deze man kon met die grote schaar het zelfde resultaat maken. Ondanks dat het er allemaal wat stoffig uitzag, werd er heel hygiënisch gewerkt. In 10 minuten was hij klaar en had hij een super strak kapsel geknipt en netjes geschoren. Aan het eind kreeg Vin nog een “massage” waarbij hij hardhandig werd aangepakt. Er werd hard op z’n voorhoofd getikt, kreeg een hoofdmassage en daarna nog een nekmassage, waarbij ze Vin 5 straten verderop konden horen. En voordat Vin ook maar een moment kreeg om na te denken, werd hij in een soort houtgreep genomen en kraakte de man z’n nek. Je had z’n gezicht moeten zien!! Arme jongen, haha! Maar alles is wel weer lekker los.

Gister zijn we de stad in geweest om alle lichtjes te zien, het was heel mooi en bijzonder! Vandaag hebben we de viering mogen meemaken met het gezin van Krishna en Roshani. Dit was heel bijzonder! Het was een soort ritueel, Mha Puja genoemd, wat betekend “aanbidding van jezelf”. Dit wordt gevierd door het Newar volk. Vandaag vieren ze ook het Newar nieuwjaar. De ceremonie staat voor een goed begin van het nieuwe jaar.

We zaten op een rij en hadden allemaal een steen voor ons, daarop was een cirkel gemaakt, een heilig cirkeldiagram, van wit poeder. Daarin lagen bloemblaadjes. Ook lag er fruit en een bloemenketting. Als eerst besprenkelde Roshani ons met heilig water. Toen kregen we een Tikka en daarna kregen we bloemblaadjes over ons heen gestrooid. Op de steen lag ook een soort lont, die we een voor een aanstaken. Daarna kregen we het fruit op een schaal aangereikt, hierbij boog je je hoofd naar de schaal als een soort dank. Op de schaal lag ook de bloemenketting en nog een andere ketting die we beide om kregen.
Aan beide uiteinde lag een extra steen, ook met het heilig cirkeldiagram, de bloemen, fruit en een kaarsje, daarmee werd de god van de dood geëerd. Vandaag eren ze hun eigen lichaam en eren de god voor een gezond leven.

Het was heel bijzonder om dit mee te maken!
Na het ritueel aten we nog met elkaar. Dit was erg gezellig.

Verder heb ik weer allemaal nieuwe foto’s op de blog gezet! Foto’s van het Tihar festival, de kapper en de timmerman! Maar zie ook het album “swarga” en “meer van Bhaktapur” voor nieuwe foto’s!

Veel liefs! Xx

1. Karin:
    20 oktober 2017
    Haha, ik heb in een deuk gelegen. Ik zie het echt helemaal voor me. Arme zoon van me hihi. Ik neem aan dat alles nu goed los zit? Misschien moet hij eens per maand maar naar die kapper gaan hihi
  2. Tom en Jacqueline:
    20 oktober 2017
    Hoi Christa en Vincent wat een verhaal .
    Ik moest wel lachen om het verhaal van de kapper
    Ik denk dat Vincent niet meer zo gauw in een ander land
    Naar de kapper gaat.
    Ik ga ook nog de foto's bekijken.
    Liefs ma en pa.
  3. Wil van Berkel:
    20 oktober 2017
    Jullie leven kan niet meer stuk, je krijgt daar zoveel geluk, liefde en wijsheid mee, dat is genoeg voor de rest van je leven hahaha
  4. Leny dijkshoorn:
    21 oktober 2017
    Genoten van de foto's!!!!!