Tihar festival

19 oktober 2017 - Bhaktapur, Nepal

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik even laten weten dat het gelukkig al een stuk beter met me gaat! Bedankt voor jullie lieve berichten. Ik ben weer op de been en wil jullie graag nog even verder bijpraten…

Vincent is gister naar het kinderhuis geweest. Alle kinderen waren heel enthousiast en druk, want in de middag zouden ze naar hun families gaan vanwege het Tihar festival.
Maar eerst moesten ze gewoon naar de daycare en naar school! Vincent heeft weer ondersteund in de ochtend om iedereen klaar te maken.

Tijdens het kringmoment op de daycare werden er meerdere liedjes voor het festival gezongen. Dit was een hele gezellige bedoeling. Het was duidelijk te zien dat alle kinderen enorm vrolijk en opgewekt waren. Een van de kinderen die in een rolstoel zit en veel moeite heeft met het bewegen van haar armen zat enthousiast mee te zwaaien op de muziek.

Vincent heeft ook weer de BIM kunnen oefenen bij de fysiotherapie. Het is super leuk dat ze er zo enthousiast over is en ze staat er enorm voor open om het te leren.

Om 13.00uur was de daycare afgelopen en sprongen alle kinderen op om zich klaar te maken om naar hun familie toe te gaan, nadat ze zich hadden opgefrist en mooie kleren hadden aangetrokken hebben ze nog wat gegeten en toen werden ze een voor een door hun families opgehaald.

Het was voor Vincent erg leuk om de families te ontmoeten, ook werd hij heel hartelijk bedankt door een van de vaders, voor de glimlach die hij bij zijn zoon bracht. Daar doe je het toch voor!

Ik heb nog veel geslapen. Ondanks het hier allemaal een beetje behelpen is, kan ik niet anders zeggen dan dat we enorm goed verzorgd worden. Krishna kwam vragen hoe het met me ging, omdat ik nog niet bij het ontbijt was verschenen. Hij ging een speciaal ontbijtje maken met allemaal dingen die goed waren voor m’n buik. In de loop van de dag ging ik me gelukkig steeds een beetje beter voelen. Toen Vincent terug was zijn we even de stad in gegaan, zodat ik ook nog iets kon lunchen, we gingen op zoek naar salades en groentes! Gelukkig konden we dat vinden.

Op het plein was het een drukte van jewelste! Er is namelijk weer een nieuwe festival aan de gang. Namelijk het Tihar festival. Afgelopen dinsdag is deze eigenlijk al gestart. Het is een vijf daags festival. Ook wel het festival of light genoemd. Tijdens dit festival wordt er niet alleen eerbied getoond aan de mensen en de goden, maar ook aan de dieren zoals kraaien, koeien en honden. Mensen maken patronen op de vloer van huiskamers of binnenplaatsen met materialen zoals gekleurde rijst, droge bloemen, gekleurd zand of bloemblaadjes. Dit is bedoeld om een heilig gastvrij gebied te zijn voor de Goden en Godinnen.

De eerste dag (dinsdag) was de dag voor de kraaien en de raven. Zij worden aanbeden door het aanbieden van snoepjes en gerechten op de daken van huizen. Het aanbieden van eten aan de kraaien en raven is om verdriet en dood in hun huizen te voorkomen.

De twee dag (gister) was de dag voor de honden. Mensen bieden lekker eten aan, aan de honden en geven ze een tika en een bloemenkrans om de gekoesterde relatie tussen mensen en honden te erkennen. Het plein en de straten zijn heel druk, overal zitten mensen met kleedjes om groente, fruit, bloemenkransen, gekleurd poeder, cadeautjes en nog veel meer te verkopen.

Vandaag is de derde dag, dit is de dag van het aanbidden van de koe. De koe staat voor welvaart en rijkdom. In het verleden hebben de mensen veel van de koe gekregen, haar melk, mest, zelfs de urine werd gebruikt voor doeleinden zoals zuivering. Op deze dag tonen de mensen hun dankbaarheid aan de koe.

We zien ook dat iedereen druk bezig is met het schoonmaken van hun huizen, winkels en de straten. Ramen en deuropeningen worden versierd met bloemenkransen. Vanavond wordt Laxmi, de Godin van de rijkdom bedankt. Dit doen ze met vele lampjes, kaarsen enz. Vanaf de derde dag wordt Tihar gevierd met licht en vuurwerk. Vanavond moet dan ook heel speciaal worden, de hele stad is dan verlicht!

Morgen is de vierde dag, deze dag staat in het teken van het aanbidden van je zelf, je eigen lichaam. We zijn door Krishna en Roshani uitgenodigd om deze dag met hun mee te maken.

Zaterdag is de laatste dag van Tihar. Dit is de dag waarop de zussen, hun broers eren door ze een tika op het voorhoofd te geven. Dit om een lang leven te wensen en ze te bedanken voor de bescherming die zij bieden.

De kinderen van het kinderhuis gaan voor dit festival naar hun familie. Wij zijn nu vrij t/m zondag, wat ons de tijd geeft om te gaan winkelen voor het kinderhuis en het een en ander aan informatie die ze gevraagd hebben verder uit te werken in het Engels. Ook hebben alle kinderen een soort dagboek / vriendenboekje, waar vrijwilligers iets in kunnen schrijven. Vincent heeft gister twee tassen met boekjes mee gekregen, dus ook daar kunnen we ons even nuttig mee maken. We vinden het natuurlijk wel jammer dat we deze dagen niet met de kinderen kunnen bimmen, maar we kunnen deze dagen toch goed besteden voor het kinderhuis en volgende week gaan we de laatste dagen nog even flink knallen met de BIM! Ook hebben we nog een schmink activiteit op de planning, dus we zullen ons niet vervelen.

Daarnaast is het ook heel leuk om dit festival mee te kunnen maken. En zaterdag komt het Nederlandse meisje (oud vrijwilligster van Swarga die nu in Kathmandu woont) naar Bhaktapur. Daarna gaan we met haar mee naar Kathmandu en laat ze ons ook wat van Kathmandu zien en blijven we een nachtje in haar hotel slapen.

Vandaag zijn we met de bus naar het grote Shopping Centre geweest, net iets buiten de stad. Dit was wel weer met een lokale bus, maar dit keer gewoon over de hoofdweg en na ons avontuur in de bergen zitten we hier heerlijk relaxt. Het winkelcentrum is enorm groot. Vol goede moed gaan met we met ons lijstje en een lijstje met maten naar de kleding afdeling. Het lijstje met maten is opgesteld in Europese maten en hier blijken de maten heel anders weergegeven. Het is dus behoorlijk lastig. Krishna is later ook in het winkelcentrum en hij stelt voor om voor nu te kopen wat we al kunnen kopen en ons verder te oriënteren op wat we denken nodig te hebben. We vragen een van de begeleidsters of ze maandag na de daycare met ons mee wilt om alles in de juiste maten te kopen.

Verder hebben we al wel wat dingen kunnen regelen en aanschaffen, waaronder twee hele gave voetballen, ook deze stonden op het lijstje. We hebben er een van de UEFA league en een van Barcelona gevonden. Dit was duidelijk favoriet bij de jongens, dus hier zullen ze zeker blij mee zijn!

Ook is er een enorme supermarkt, waar ze zelfs glutenvrije producten hebben! Ik ben dus helemaal gelukkig!!

We rijden met Krishna en Roshani mee terug naar het guesthouse. We gaan de stad nog even in om wat te lunchen. Het is nu nog drukker dan gister! We proberen ons een weg te banen door de mensenmassa. Overal proberen mensen van alles te verkopen, ook zien we kramen met vissen waar de mensen ijverig de vliegen van de vissen af proberen te slaan, terwijl die dingen ongeveer al gaar liggen te worden in de zon… Het is een komisch tafereel!

Nu zijn we weer terug in het guesthouse en gaan we nog even aan het werk en vanavond gaan we de stad in om alle lichtjes te zien. We zijn reuze benieuwd!

Veel liefs!

1. Je opa:
    19 oktober 2017
    Alweer bedankt voor je mooie verhaal,ik geniet er elke keer van.
  2. Tom en Jacqueline:
    19 oktober 2017
    Wat een prachtige gebruiken hebben ze. Wel iets anders dan dierendag bij ons.
    Fijn dat het beter gaat en je weer bezig kan zijn met bimmen, vertalen, blog schrijven en inkopen voor het huis doen.
    Veel lief.
  3. Caroline:
    19 oktober 2017
    Ik ben héél blij dat het weer beter met je gaat. Zo lang vastzitten in je darmen kun je echt heel beroerd zijn. Misschien op zo'n trekking wat uitgedroogd en niet altijd een bruikbare wc bij de hand, als je lijf daaraan toe was.. Fijn dat je nu weer loopt te shoppen en van het feest kan genieten en alles voor ons volgers weer levendig in dit logboek kan beschrijven! Groetjes voor jullie en nog een heel fijne, nuttige en leuke tijd verder!
  4. Huub en Karin:
    19 oktober 2017
    Fijn dat het alweer wat beter met je gaat en weer hartstikke leuk om je verhaal te lezen en weer wat van de gebruiken van Nepal te leren dank je wel en geniet nog even.
  5. Leny dijkshoorn:
    20 oktober 2017
    Fijn dat het met Chris weer wat beter gaat!